Artikel ‘Mens en Missie’ in vakblad Begeleidingskundige
“Vanuit de visie dat iedere mens uniek is, geloof ik niet in een ‘one size fits all’-aanpak. We hebben niet alleen een uniek dna, maar we denken, voelen en verwerken ook ieder op onze eigen wijze. Een coachtechniek werkt daarom niet vanzelfsprekend bij elke cliënt. Dat heeft mij destijds geïnspireerd om eclectisch te worden opgeleid als coach en daarbij tools en technieken in te zetten alsalba-academie hulpmiddel en niet als doel op zich. Coach zijn betekent voor mij dat je leert jezelf in te zetten als instrument.
Van ‘coach worden’ naar ‘coach zijn’: deze visie komt bij onze opleidingen en in ons team terug. Het is van cruciaal belang dat studenten zich zeker en vrij voelen als ze als coach aan de slag gaan. Het laatste wat je wilt, is cliënten beschadigen door ‘even’ een techniek op hen toe te passen. Zelf had ik hier als coachee eens een onprettige ervaring mee, waarbij het voelde alsof de begeleider meer bezig was met het model dan met mij.
Het proces dat deelnemers bij ons van coach worden naar coach-zijn doorlopen, kost niet alleen oefentijd maar ook verwerkingstijd. Wij zien bij deelnemers vaak verwarring ontstaan tijdens de opleiding. Dat zien wij als iets positiefs: gun jezelf als coach in wording die tijd van verwarring en het opnieuw vinden van verbinding. Daarna is het een kwestie van blijven werken aan je professie, door deelname aan intervisies en door met trainingen te werken aan verdieping. Coachen is immers een ambacht en dat vraagt om ‘onderhoud’.
In de opleiding gebruiken wij het Inclusive Model (van Van der Pol) als fundament. Ook onze studenten werken hier graag mee. Door aandacht aan alle kwadranten in de context te geven, sluit je aan op de gehele mens. Je daagt je cliënt ermee uit in richting ‘discomfort’ te gaan, want zonder spanning verandert er niets. Daarom is het zo belangrijk dat je als coach aan je eigen thema’s blijft werken om te leren present te blijven. Je kunt een cliënt immers zover brengen als je zelf bent. Dit jaar heeft de Alba-academie met succes deelgenomen aan de pilot van LVSC om opleidingen extern te laten accrediteren door CPION.”
G.M.G. Franzen is programmamanager bij de Alba-academie te Veldhoven.
Website: www.alba-academie.nl. E-mail: opleiding@alba-academie.nl
2 Comments
Dat is een mooie stelling: “je kunt de cliënt etc.” En daar zet ik vraagtekens bij?
De coach brengt de cliënt niet ergens. De coach stelt de cliënt in staat om zijn haar doel te bereiken. De coach is procesbegeleider en hoeft zich soms niet eens met de inhoud te bemoeien. Juist niet zou ik willen zeggen.
Voorwaarde is dat de coach goed het verschil tussen Vorm en Inhoud kent. Van de inhoud blijft de coach af.
Beste Toon,
Hartelijk dank voor deze reactie. Wat je zegt is ‘spot on’. De stelling gaat dan ook niet over de inhoud maar het doormaken van je eigen processen, jezelf steeds weer verder ‘afpellen’. Zo ben je als coach bewust met ‘wat is van mij’ en ‘wat is van de ander’ en blijf je inderdaad uit de inhoud. Wij leren onze studenten dan ook zichzelf in te zetten als instrument door te werken vanuit het ‘niet weten’. De wijsheid zit immers in de cliënt zelf en dat haal je als procesbegeleider naar boven. Het ‘brengen’ is dan ook reisbegeleider zijn richting het doel van de cliënt.
Met vriendelijke groet, Germa Holtus